خانه / اخبار مالیاتی / فرهنگ مالیاتی / شجاعی طباطبایی: جشنواره فرهنگ مالیاتی شروع خوب یک اتفاق خوب است

شجاعی طباطبایی: جشنواره فرهنگ مالیاتی شروع خوب یک اتفاق خوب است

سید-مسعود-شجاعی-طباطبائی

نخستین جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی از نگاه داوران این جشنواره شجاعی طباطبایی:

آکسومی به نقل از خبرگذاری رسانه مالیاتی ایران ، طباطبایی : این جشنواره شروع خوب یک اتفاق خوب است ، سید مسعود شجاعی طباطبایی، یکی از شناخته‌شده‌ترین کاریکاتوریست‌های ایرانی است که در رشته عکاسی نیز فعالیت دارد. وی فارغ‌التحصیل کارشناسی رشته نقاشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی‌ارشد رشته گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس می باشد.

شجاعی طباطبایی، سابقه سردبیری مجله کیهان کاریکاتور، سردبیری مجله بین‌المللی ایران کارتون، مسئولیت واحد کاریکاتور حوزه هنری، مدیریت خانه کاریکاتور ایران، مدیریت خانه کاریکاتور انقلاب و عضویت در هیات داوران بیش از ۳۰ جشنواره بین المللی کارتون و کاریکاتور در ایران و جهان را در کارنامه خود دارد.

او همچنین دبیر پنجاه و هفتمین دو سالانه کاریکاتور تهران بوده و همچنین دبیری دو دوره مسابقه بین المللی کاریکاتور “هولوکاست” را بر عهده داشته است. از جمله جوایزی که وی تاکنون از جشنواره های داخلی و خارجی کسب کرده می توان به جایزه اول جشنواره مطبوعات در بخش کاریکاتور (۱۳۷۵)، روی جلد (۱۳۷۶)، جایزه دوم مسابقه بین‌المللی کاریکاتور ابرار با موضوع فروپاشی کمونیسم (۱۳۷۲)، جایزه سوم مسابقه بین‌المللی کاریکاتور کشور لیتوانی با موضوع دوچرخه (۱۳۷۲) و جوایز ویژه مسابقات بین‌المللی کاریکاتور آیدین دوغان ترکیه (۱۹۹۷)، فانوفانی ایتالیا (۲۰۰۱) و زین مین چین با موضوع ماشین (۲۰۰۴) اشاره کرد.

آنچه در پی می آید مصاحبه ای است که خبرنگار رسانه مالیاتی ایران با سید مسعود شجاعی طباطبایی، داور بخش هنرهای تجسمی نخستین جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی انجام داده است: آقای شجاعی، نظر شما در خصوص برگزاری نخستین جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی چیست؟ تصور من این است که برگزاری این جشنواره، یک شروع خوبی است برای برقرار کردن ارتباطی متفاوت و موثر با مردم پیرامون موضوع مالیات. ما در کشورمان در زمینه های مختلف هنرهای تجسمی از بضاعت های بسیار بالایی برخورداریم.

به عنوان مثال در این جشنواره ما شاهد بودیم که بخش کاریکاتور چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی در سطح بالاتری نسبت به سایر بخش ها قرار داشت به نظرم دلیلش این بود که فراخوان این جشنواره به درستی به اطلاع کسانی که اهل این اتفاق بودند رسیده بود. ولی در سایر بخش های به اصطلاح هنرهای تجسمی مثل نقاشی و پوستر، به نظر می رسید که اگر با سایت های تخصصی این حوزه و فعالان این هنر ارتباط بهتری برقرار می شد، نتیجه مطلوبتری عاید می شد.

جمع بندی من این است که این جشنواره اتفاق خوبی است که با شروعی خوب همراه بود. در زمینه ارتباط با مخاطبان،کدام بخش از هنرهای تجسمی از کارآیی و اثربخشی بیشتری برخوردار هستند؟ قبل از پاسخگویی به این سوال باید بگویم که بحث مالیات، بحث بسیار جدی است. سازمان مالیاتی برای ارتباط برقرار کردن با مردم باید به هنر و ابزارهای فرهنگی متوسل شود. بهترین زبان ارتباط برقرار کردن با مردم، زبان هنر است. در بستر هنر، می توان بهترین تعامل را با گروه های هدف برقرار کرد.

اگر قرار است مالیات در کشور تعریف شود، هیچ بستری مناسب تر از بستر هنرهای تجسمی نیست. خصوصا در حوزه هایی که یک مقدار ارتباط با مخاطب بیشتر است مثل انیمیشن، فیلم یا حتی کاریکاتور که یک مقدار از زبان تصویری طنز آمیز و به نوعی خنده دار برخوردار است. پس به اعتقاد شما، زبان طنز می تواند زبان موثری برای ارتباط برقرار کردن با مخاطب نظام مالیاتی باشد؟ دقیقا؛ جذابیت های طنز باعث می شود که مردم ارتباط بیشتری با این زبان برقرار کنند.

همانطور که گفتم مالیات حوزه جدی و حساسی است و زبان طنز می تواند در این حوزه حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد. من مطمئنم که روابط عمومی سازمان امور مالیاتی کشور پس از اختتامیه نخستین دوره این جشنواره، کار را به شکل جدی تر دنبال خواهد کرد؛ نباید به گونه ای باشد که پایان این جشنواره، پایان این اتفاق باشد و با استمرار این جشنواره نتایج مشخصی به دست خواهد آمد و بستر لازم برای سخن گفتن با مردم در خصوص مالیات و فواید آن ایجاد خواهد شد. نحوه ارتباط و تعامل هنرمندان با نخستین دوره از جشنواره چگونه بوده است؟

با توجه به اینکه این جشنواره، نخستین دوره خود را تجربه می کند، میزان ارتباط و تعامل افراد با جشنواره به میزان بالایی متاثر از نحوه اطلاع رسانی جشنواره است. اما اختتامیه این جشنواره در واقع باید شروعی برای تعامل دوباره و ارتباطی مستمر با هنرمندان حوزه های مختلف باشد؛ هم برای کشف استعدادهای جدیدتر و هم حفظ تعامل و ارتباط با هنرمندانی که در این دوره شرکت کرده اند. در مجموع به اعتقاد من، روابط عمومی برای ارتباط برقرار کردن با جامعه هنرمندان باید حرفه ای تر عمل کند.

منظور شما از حرفه ای تر عمل کردن چیست؟ آیا منظور این است که آثار ارسالی به بخش های مختلف توازن نداشته است؟ بله؛ آثار ارسالی به بخش کاریکاتور هم از نظر کمی و هم از جنبه کیفی در سطح بالاتری قرار داشت. این در حالیست که در حوزه نقاشی و پوستر، پتانسیل بسیار عظیمی در کشور فراهم است.سایت های تخصصی خیلی خوبی هست که می توان از آنها برای اعلام فراخوان و اطلاع رسانی بهره گرفت تا زمینه چطور هنرمندان و کسانی که در این حوزه ها توانمندی دارند در جشنواره بیش از پیش فراهم گردد.

من مطمئنم که در گام های بعدی با توجه به این نکات، شاهد مشارکت بیشتر هنرمندان و صاحبان ذوق و ایده خواهیم بود. از میان رشته های مختلف هنرهای تجسمی،کدام رشته تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارد؟ آن چیزی که برای ما خیلی کلیدی است، بحث تاثیرگذاری است. دنبال این نیستیم که یک جشنواره ای راه بیاندازیم و یک اقدام نمایشی انجام بدهیم. هدف واقعا تاثیرگذاری است.

در کدام رشته باید بیشتر ظرفیت سازی کنیم ؟ ببینید هیچ حوزه ای مثل رسانه ملی از تاثیر و قابلیت تصویری برخوردار نیست. در حوزه هایی مثل فیلم و انیمیشن، حضور توامان صدا، تصویر و حرکت، به درک، اثرپذیری و همراه شدن مخاطب بسیار کمک می کند. من فکر می کنم بین هنرهای تجسمی و رسانه ملی باید پیوند ایجاد شود و آثار فاخر جشنواره از طریق رسانه ملی به مردم ارایه شود.

کاریکاتورهای موفقی که امروز مورد قضاوت قرار دادیم چه خوب است که در قالب یک نمایشگاه در معرض دید و قضاوت عموم قرار گیرد. در سطح شهرها و شهرستان ها هم فضاهای عمومی و هم رسانه های محلی و حتی تبلیغات شهری، بسترهای خوبی برای ارتباط برقرار کردن و اجرای برنامه های فرهنگ سازی مالیاتی هستند. در بحث فرهنگ سازی مالیاتی، یک عنصر کلیدی وجود دارد تحت عنوان اعتماد. ما تمام تلاشمان در حوزه فرهنگ سازی مالیاتی این است که مردم به نظام مالیاتی اعتماد کنند.

به نظر شما برای اعتماد آفرینی در جامعه چه اقداماتی باید انجام گیرد؟ من فکر می کنم در وهله اول شناخت مسئله و در وهله دوم هدف گذاری مناسب در اولویت کار قرار دارد. یعنی باید تعریف مشخص و دقیقی از اعتماد داشته باشیم . مولفه های کلیدی که باعث بی اعتمادی مردم شده را شناسایی کنیم و در نهایت برای ایجاد این اعتماد هدف گذاری و برنامه ریزی نماییم . اعتماد پیش شرط هر گونه ارتباطی است و اگر اعتماد ایجاد شود درک مشترک از مسئله بوجود آمده است.

به عنوان آخرین سوال، با توجه به شناختی که امروز از مقوله مالیات پیدا کردید، چه تعریف شخصی از مالیات دارید ؟ تعریف مالیات در یک جمله کار سختی است؛ ولی چون مبنای کارم، کار تصویری است، به همان مصداقی که در حوزه هنرهای تجسمی و در بخش کاریکاتور با آن روبرو شدم مطرح می کنم. دوست هنرمندی کاریکاتوری کار کرده بود که در واقع یک ماه بود و شخصی داشت بخشی از نور ماه را ارزانی می کرد به کسانی که فانوس هایی در دست داشتند و به نوعی به نور نیاز داشتند. من فکر می کنم آثار پرداخت مالیات به تک تک افراد جامعه باز می گردد و همه باید در این امر مهم مشارکت کنیم و عدالت هم این است که مالیاتی که از ثروت مردم گرفته می شود دوباره و به صورت عادلانه میان مردم و نیازمندان جامعه توزیع شود .

منبع

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme